Egyéni fejlesztési tervek

Egyéni fejlesztési tervre szüksége van minden beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő, az átlagostól eltérő ütemben fejlődő tanulónak.

Célja:

  • Lehetőség a szolgáltatást igénybe vevő személy számára. / Nkt 47.§ (8)
  • A gyermek áll a fókuszban. (Nem a tantárgy, nem a tananyag!)
  • Tervezett keretben jön létre a foglalkozás: rendszeresség, folyamatosság, fejlődés.
  • A fejlesztést együttműködésben végző különböző szakemberek összehangolt tevékenysége. (Logopédus, pszichológus…)
  • A pedagógus – ha az osztályban való tanítással párhuzamosan, differenciáltan végzi a fejlesztést –  rugalmasan beépítheti a tanmenetébe.
  • A tanuló képességeihez igazíthatjuk a tananyag mennyiségét és a feldolgozás nehézségi szintjét, a munkája tervezhető, tudatos, mérhető lesz.

Az egyéni fejlesztési terv meghatározása

  • Pedagógiai dokumentum.
  • Egy tervezési folyamat.
  • Funkciója a segítségnyújtás.
  • Célszerű => a tanuló személyére szabott, feltárt hiányosságaira épített, képességet, készséget fejlesztő tevékenységek irányított gyakorlásának tervezete.

Az egyéni fejlesztési terv jelentősége

Pedagógus számára:

  • Alapja az egyéni megsegítésnek és a differenciálás megszervezésének.
  • Segíti a tanítói/tanári felkészülést, könnyebb a differenciált feladatok válogatása.
  • Segíti a tantárgyi koncentrációt, mert az ismeretek összekapcsolódnak.
  • Támpontot ad, ez alapján tudunk meghatározni újabb fejlesztési irányokat.
  • Eredményessége mérhető (például félévi és év végi hatásvizsgálatokkal).

Tanuló számára:

  • A tervezet a gyermek egész személyiségére hat.
  • A nehézséget okozó (sérülésspecifikus) területek állnak fejlődés alatt.
  • Kialakul a gyermek biztonságérzete, mert folyamatosan tapasztalja a közvetlen segítést.
  • Növeli az esélyeit a sikerorientált tanulásra a megismert tanulási technikák alkalmazásával.

A fejlesztő tevékenység szakaszai

  • Az óvodás gyermeknél a prevenció van hangsúlyban.
  • Az iskola alapozó időszakában az előző kiegészül kompenzációs szempontokkal, a korrektív fejlesztés a cél.
  • Felső tagozatban a tanulási technikák, módszerek kerülnek előtérbe és az önálló tanulás fokozása.

A képességfejlesztés sikerességének feltételei

  • A tanuló megismerése
  • Megfelelő tanulási környezet
  • Hatékony motiváció
  • Változatos szemléltető eszközök
  • Játékos feladatok
  • Tevékenységközpontú módszerek alkalmazása

Átgondolás – „A tervezés tervezése”

  • A tanuló megismerése => a szakértői vélemény megállapításai, javaslatai; a gyermeket tanító pedagógus meglátásai; a tanuló megfigyelése; tanulói dokumentumok elemzése (rajzok, füzetvezetés, dolgozatok…);  valamint saját mérés alapján.
  • A fejlesztő munkához szükséges, a gyakorlatban jól használható eszközök, eljárások, technikák összegyűjtése. (Ha létezik erre a célra kialakított feladatbankunk, akkor csak válogatnunk kell.)
  • A fejlesztés színtere hol lesz? (Fejlesztőszoba, tanterem, csoportszoba…)
  • Kik vesznek részt a fejlesztésben? (Tanító/tanár, fejlesztőpedagógus, további szakemberek…)
  • Gyakoriság (A szakértői vélemény tartalmazza a heti 1 vagy 2 órát. De további időt is rendelhetünk hozzá, ha a feltételrendszerünk megengedi.)
  • Ütemezés (Készíthetjük tematikus egységre, egy képességterületre, vagy negyedévre, félévre, de egy teljes tanévre is.)
  • A fejlődés nyomon követéséhez a mérőeszközök megválasztása.

Az egyéni fejlesztési terv tartalma

Többféle fejlesztési tervet láttam már a gyakorlatban. Mivel nincs egységes tartalomra és formára vonatkozó előírás, célszerű egy magunk által (akár intézményi szinten) kialakított rendszerbe foglalni, hogy érvényesüljön a használhatóság.
Az alábbi fejléc-minták bemutatásából merítve az egyedi igényeknek megfelelőt készíthetünk / a bennük lévő tartalom csak példa.

Az alábbi linken egy második osztályos egyéni fejlesztési terv részletesen kidolgozott mintája található:

http://fejlesztofejtorok.hu/wp-content/uploads/2020/10/Egyeni-fejlesztesi-terv-2.evfolyamos-tanulo.pdf

Itt pedig egy ötödik osztályos egyéni fejlesztési terv részletesen kidolgozott mintája található:

http://fejlesztofejtorok.hu/wp-content/uploads/2020/10/Egyeni-fejlesztesi-terv-5.evfolyamos-tanulo.pdf