Egyéni fejlesztési tervre szüksége van minden beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő, az átlagostól eltérő ütemben fejlődő tanulónak.
Célja:
- Lehetőség a szolgáltatást igénybe vevő személy számára. / Nkt 47.§ (8)
- A gyermek áll a fókuszban. (Nem a tantárgy, nem a tananyag!)
- Tervezett keretben jön létre a foglalkozás: rendszeresség, folyamatosság, fejlődés.
- A fejlesztést együttműködésben végző különböző szakemberek összehangolt tevékenysége. (Logopédus, pszichológus…)
- A pedagógus – ha az osztályban való tanítással párhuzamosan, differenciáltan végzi a fejlesztést – rugalmasan beépítheti a tanmenetébe.
- A tanuló képességeihez igazíthatjuk a tananyag mennyiségét és a feldolgozás nehézségi szintjét, a munkája tervezhető, tudatos, mérhető lesz.
Az egyéni fejlesztési terv meghatározása
- Pedagógiai dokumentum.
- Egy tervezési folyamat.
- Funkciója a segítségnyújtás.
- Célszerű => a tanuló személyére szabott, feltárt hiányosságaira épített, képességet, készséget fejlesztő tevékenységek irányított gyakorlásának tervezete.
Az egyéni fejlesztési terv jelentősége
Pedagógus számára:
- Alapja az egyéni megsegítésnek és a differenciálás megszervezésének.
- Segíti a tanítói/tanári felkészülést, könnyebb a differenciált feladatok válogatása.
- Segíti a tantárgyi koncentrációt, mert az ismeretek összekapcsolódnak.
- Támpontot ad, ez alapján tudunk meghatározni újabb fejlesztési irányokat.
- Eredményessége mérhető (például félévi és év végi hatásvizsgálatokkal).
Tanuló számára:
- A tervezet a gyermek egész személyiségére hat.
- A nehézséget okozó (sérülésspecifikus) területek állnak fejlődés alatt.
- Kialakul a gyermek biztonságérzete, mert folyamatosan tapasztalja a közvetlen segítést.
- Növeli az esélyeit a sikerorientált tanulásra a megismert tanulási technikák alkalmazásával.
A fejlesztő tevékenység szakaszai
- Az óvodás gyermeknél a prevenció van hangsúlyban.
- Az iskola alapozó időszakában az előző kiegészül kompenzációs szempontokkal, a korrektív fejlesztés a cél.
- Felső tagozatban a tanulási technikák, módszerek kerülnek előtérbe és az önálló tanulás fokozása.
A képességfejlesztés sikerességének feltételei
- A tanuló megismerése
- Megfelelő tanulási környezet
- Hatékony motiváció
- Változatos szemléltető eszközök
- Játékos feladatok
- Tevékenységközpontú módszerek alkalmazása
Átgondolás – „A tervezés tervezése”
- A tanuló megismerése => a szakértői vélemény megállapításai, javaslatai; a gyermeket tanító pedagógus meglátásai; a tanuló megfigyelése; tanulói dokumentumok elemzése (rajzok, füzetvezetés, dolgozatok…); valamint saját mérés alapján.
- A fejlesztő munkához szükséges, a gyakorlatban jól használható eszközök, eljárások, technikák összegyűjtése. (Ha létezik erre a célra kialakított feladatbankunk, akkor csak válogatnunk kell.)
- A fejlesztés színtere hol lesz? (Fejlesztőszoba, tanterem, csoportszoba…)
- Kik vesznek részt a fejlesztésben? (Tanító/tanár, fejlesztőpedagógus, további szakemberek…)
- Gyakoriság (A szakértői vélemény tartalmazza a heti 1 vagy 2 órát. De további időt is rendelhetünk hozzá, ha a feltételrendszerünk megengedi.)
- Ütemezés (Készíthetjük tematikus egységre, egy képességterületre, vagy negyedévre, félévre, de egy teljes tanévre is.)
- A fejlődés nyomon követéséhez a mérőeszközök megválasztása.
Az egyéni fejlesztési terv tartalma
Többféle fejlesztési tervet láttam már a gyakorlatban. Mivel nincs egységes tartalomra és formára vonatkozó előírás, célszerű egy magunk által (akár intézményi szinten) kialakított rendszerbe foglalni, hogy érvényesüljön a használhatóság.
Az alábbi fejléc-minták bemutatásából merítve az egyedi igényeknek megfelelőt készíthetünk / a bennük lévő tartalom csak példa.
Az alábbi linken egy második osztályos egyéni fejlesztési terv részletesen kidolgozott mintája található:
http://fejlesztofejtorok.hu/wp-content/uploads/2020/10/Egyeni-fejlesztesi-terv-2.evfolyamos-tanulo.pdf
Itt pedig egy ötödik osztályos egyéni fejlesztési terv részletesen kidolgozott mintája található:
http://fejlesztofejtorok.hu/wp-content/uploads/2020/10/Egyeni-fejlesztesi-terv-5.evfolyamos-tanulo.pdf